World Wo*Men

2022

A performative research project on family between Iran and Germany
By Mirella Oestreicher, Pooyan Bagherzadeh, Kerstin Lenhart
World Wo*Men is a multimedia, interactive theatre piece, a pinball gender parcours. The German-Iranian co-production explores the question: 2121 – Where is the family, the nucleus of society, heading when more and more women and men no longer find themselves in traditional concepts?
The text was developed by a team whose collaboration was preceded by long research in both countries. Sixteen conversations were held with selected interview partners in Iran and Germany. They form the central pool of ideas for the piece. In addition, a study on the topic of „Family in 100 Years from today“ was carried out as part of Future Studies at the Free University of Berlin. These findings also flowed into the project. Each performer has developed his or her individual interpretation of the topic in several solos, and two interviews are streamed in each of the three parcours: each group sees a different version of the project – only at the beginning and end of the journey, through a kind of world creation process, does the audience come together – an invitation to reflect and dream and ruminate about the meaning of family for each of us now and in the future…

(…) World Wo*Men im Schwere Reiter ist ein Projekt, das den Rahmen der freien Produktion ungeheuer ausdehnt. Der iranische Regisseur Pooyan Bagherzadeh, die Regisseurin Kerstin Lenhart
und Mirella Oestreicher als Entwicklerin des Gesamtkonzepts untersuchen, was Familie ist, sein wird. Recherche trifft auf Utopie.
(…) Man treibt, annähernd fluid, durch Bild-, Ton- und Gedankenwelten. Ergebnis, danach: intensive Gespr che über die eigene Familie und die der anderen Zuschauer. (…)
Süddeutsche Zeitung, 6. Dezember 2021, Egbert Tholl

Zum Finale werden die drei Zuschauergruppen wieder im Bühnenraum zusammengeführt und mit einem prächtigen Breitwand-Videobild konfrontiert, in dem einzelne Interviewpartner in einer Collage vereint zu sehen sind und überlappend von ihren Visionen für die Zukunft erzählen. (…) regt die Performance an, über die Beziehungen von morgen nachzudenken. Und eine vorübergehende Form der Verbindung konnte man doch schon mal erleben: eine deutsch-iranische Theaterfamilie. (…)
Abendzeitung, 7. Dezember 2021, Michael Stadler
Fotos: Malte Wandel, Volker Derlath

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